Ieder kind is van nature nieuwsgierig en leergierig. Je ziet dat heel duidelijk bij jonge kinderen, wanneer ze de wereld om hen heen langzaam maar zeker ontdekken. Door allerlei oorzaken van binnenuit of van buitenaf kan het gebeuren dat het leren niet meer zo vanzelfsprekend gaat. Bijvoorbeeld door te moeilijke opdrachten of wanneer niet (meer) wordt aangesloten bij de ontwikkeling van het kind. Er ontstaan dan frustraties en/of faalangst. “Ik kan het niet”, “Lezen is saai”, “Ik haat rekenen”, zijn dan veel gehoorde uitspraken.
Een probleem heeft meer gezichten
Uit ervaring heb ik geleerd dat de problemen zelden beperkt blijven tot leerproblemen. Wanneer een kind niet langer mee kan komen binnen de groep ontstaan naast de leerpoblemen ook mentale en/of fysieke problemen die zich uiten op allerlei manieren zoals boosheid, frustratie, buikpijn, hoofdpijn, angst en onverschilligheid. Dit te onderkennen is absoluut noodzakelijk om te komen tot een goede behandeling van de leerproblemen. Remedial Teaching besteedt hier aandacht aan. Centraal staat de vraag: Hoe zorgen we ervoor dat je kind blij uit school komt en weer fijn mee kan doen in de groep?
Remedial teaching: Uitgaan van wat je kind wèl kan
Als specialist in leerproblemen begeleid, ondersteun en help ik op de manier die bij je kind past. Ik ga uit van wat je kind wèl kan. Vanuit een veilige basis proberen we stapsgewijs verder te komen. Je ondersteuning als ouder is hierbij onmisbaar, met name in het samen oefenen en aanmoedigen. Wanneer de resultaten weer vooruit gaan, groeit het zelfvertrouwen en verdwijnen de frustraties. Kinderen worden weer trots op zichzelf!
Annemarie, wat een prachtige site! Geweldig, hoe invoelend, betrokken en deskundig jezelf neerzet! Ik wens je dan ook heel veel te behandelen kinderen toe! Wat zullen ze blij zijn met jou! Toi, toi, toi! Gerrie